Neustále zlepšovanie športových výsledkov a svetových rekordov kladie čoraz väčší dôraz na hľadanie nových ciest zvyšovania efektívnej prípravy športovcov. S rastom fyzického zaťaženia vzrastajú i nároky na mentálnu odolnosť.

Vrcholné športové súťaže sú prelomovou udalosťou v živote každého športovca. Výkon na nich môže trvať len okamih, príprava naň však celé roky. To zvyšuje psychickú záťaž a nároky na jej zvládnutie. Ďalším z faktorov je spoločenská prestíž športu a pozornosť, ktorá mu je venovaná zo strany verejnosti.

Vrcholový šport je i finančne vysoko odmeňovaný, čo zvyšuje tlak, motiváciu a túžbu stať sa najlepším.

Stále častejšie sa stretávajú rovnocenní športoví súperi s takmer totožnými fyzickými dispozíciami. Čím je teda zapríčinené, že niektorí sa stávajú víťazmi a iní končia v poli porazených?

Rozdiel medzi víťazstvom a prehrou je ukrytý v mysli hráča.
Ako hovorí zakladateľ koučingu Timothy Gallwey: „Stav našej mysli je omnoho silnejší súper, než na druhej strane kurtu“.
V hlave hráča sa odohráva vnútorný dialóg. Dôležité je rozpoznať, či nám je na prekážku, alebo nám pomáha sa neustále zlepšovať.

Mojou úlohou kouča je pomôcť hráčovi odstrániť vnútorné prekážky, ktoré mu bránia podať skvelý výkon. Hráč sa výrazne zlepší, i keď kouč nerozvíja technickú stránku jeho hry. Osvojuje si také mentálne zručnosti, ktoré mu pomôžu byť psychicky odolnejším nielen v rozhodujúcich momentoch súťaže, ale aj počas celej kariéry.

Niektoré aspekty v ktorých Vám koučingom môžem pomôcť:

  • Zvýšenie sebavedomia – posilnenie silných stránok osobnosti.  Mnohí športovci sú nevysporiadaní s otázkou sebavedomia. Podhodnotené vlastné schopnosti bránia športovcovi v súťaži dosiahnuť výkon, ktorý bežne dosahuje v tréningoch.
  • Sústredenosť –  V niektorých športoch (technické a šprintérske disciplíny v atletike, športová streľba, hokej), schopnosť koncentrácie výrazne ovplyvňuje úspech, alebo neúspech. Rovnako je to však dôležité pre futbalistu kopajúceho penaltu, alebo pre tenistu odvracajúceho match point.
  • Zvládanie stresu – Krátkodobý stres, spôsobuje situácia, ktorú športovec vníma ako ohrozujúcu, alebo minimálne takú, ktorá v ňom vyvoláva napätie. Sú možnosti, ako sa dá toto napätie znížiť a udržať ho v takej hladine, aby pôsobilo mobilizujúco na výkon športovca. Dlhodobý stres spôsobuje komplex dlhodobo pôsobiacich viacerých príčin (nedostatočné ohodnotenie, zlé vzťahy, nespokojnosť s osobným životom) a postupné znižovanie výkonnosti. Spoluprácou s koučom sa dá vhodne odstrániť.
  • Motivácia – Problémy s motiváciou pozná prakticky každý športovec. Sú obdobia, kedy si športovec kladie otázky ako napr. „Prečo mám stále vynakladať nesmierne úsilie. Načo je to dobré?“ Trénuje akoby „zo zotrvačnosti“ a výkon klesá. Alebo naopak sú situácie, kedy je športovec premotivovaný, v dôsledku čoho je v jeho výkone veľa technických chýb, nedokáže analyzovať situáciu, má nadmieru agresivity. Otázka motivácie je pomerne zložitý komplex súvisiacich príčin a okolností, ako aj osobnostných vlastností športovca, riešenie ktorých si vyžaduje dostatočne dlhý čas.

Pre koho? Profesionálni športovci alebo ľudia, ktorí si chcú zlepšiť výkonnosť pri športovom koníčku.

Ako dlho? Podľa dohody s klientom – doporučujeme sériu dvanástich hodinových stretnutí, s frekvenciou 1 x týždenne.

Kde?  V pohodlí Vašich priestorov alebo v prírode či na športovisku, kde sa cítite príjemne a uvoľnene. Po úvodnom stretnutí je možné sa dohodnúť i na koučovaní cez skype, túto možnosť využívajú najmä športovci pôsobiaci v zahraničných kluboch.